یادداشت دانشجویی
دانشگاه فرهنگیان عنصراثر بخش در شادابی و نشاط مدارس
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، فاطمه سلیمی آقباش دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران در یادداشتی نوشت:
یکی از موضوعاتی که امروزه در مدارس، به عنوان مهم ترین جایگاه حضور نسل های آینده به آن توجه شده بحث شادابی و نشاط است؛ که میتوان شادابی و نشاط را به درجه ای از احساس تلقی کرد که شخص دربارهٔ مطلوبیت کیفیت زندگی خود قضاوت میکند.این دو واژه در فرهنگ دهخدا، حاصل مصدر شناخته شده اند و با شادمانی، خوشحالی، بهج،بهجت،نشاط، طرب، دل زندگی و...مرادف شمرده اند.
ایجاد حس شادابی و نشاط در دانش آموزان منوط به ایجاد فضای شاداب در مدرسه میباشد که میتواند نگرش مثبت به مدارس را در دانش آموزان ایجاد کند و شادابی را در روابط انسانی آنها حاکم سازد اما این در حالی است که گاهی در برخی از مدارس مشاهده میشود، دانش اموزان محیط مدرسه را ملال آور و کسالت بار میدانند و ندأشتن اعتماد به نفس، افزایش اضطراب،حس ناکارآمدی، ناامیدی به آینده، رقابت های ناسالم و... دربرخی از مدارس ما دیده میشود ؛ وبخشی از ناکارآمدی هایی که در سازمان ها وجود دارد، میتوان گفت ناشی از مدارسی است که رنگ نشاط و شادابی را پاک کرده اند.
اما لازم است نیم نگاهی به سند تحول به عنوان نقشه راه و راهنمای برنامه ریزان آموزش و پرورش داشته باشیم؛این سند در بند ١٠فصل اول(بیانیه ارزشها) نشاط را یکی از گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت معرفی میکند و همچنین یکی از ساحت های تعلیم و تربیت را با عنوان زیبایی شناسی و هنری نام گذاری کرده است که خود گواه بر شادی و نشاط و اصل خلاقیت است، در فصل پنجم از این سند نیز تربیت انسانی سالم و با نشاط به عنوان یکی از اهداف کلان تعلیم و تربیت مطرح شده. این ها همگی در تبین این موضوع است که مدرسه به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی در سند تحول بنیادین محور و بنیاد اصلی تعلیم و تربیت کنونی تعریف گردیده است. و در سند چشم انداز افق ١٤٠٤مدرسه پایه و اساس هر رویداد فرهنگی، تربیتی میباشد.
از این رودانشگاه فرهنگیان در فرایند تعلیم و تربیت موثرترین عنصر تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی است.و رؤشن است ازابتدا باید در جذب و نگهداشت استعداد های برتر و برخوردار از صلاحیت های لازم تمام توان خود را به کار گیرد وبا تکیه بر دانش و بینش موجود ازماموریت های دانشگاه فرهنگیان وبازخوانی بیانات مقام معظم رهبری بیش از پیش بر اهمیت این دانشگاه پی خواهیم برد؛ چرا که مقام معظم رهبری تاکید کرده است که (باید به طور جدی به آرایش درونی دانشگاه فرهنگیان توجه شود.معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمی تواند به متعلم خود چیزى بدهد. اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود) روشن است مقصود این دانشگاه تربیت معلمی خلاق، متخصص،مومن وبا نشاط که در سند تحول ذکر شده میباشد.
با این اوصاف دانشگاه فرهنگیان در جهت وصول وظایف خودبایستی اقداماتی از قبیل حمایت های لازم از حیث(اعتبارات، فضای فیزیکی مناسب ،فن آوری های نوین ،ارتقا سطح کیفی کلاس های درس )،اجرای فعالیت های درسی متناسب با علاقه و نیاز دانشجویان،برگزاری مستمر و با کیفیت سمینارها جهت رشد حرفه ای وتخصصی تربیت محور معلمان، استقرار سازوکار لازم ارتقا توانمندی معلمان با توجه به تحولات علمی و نیازها ی روز دانش آموزان ، افزایش انگیزه معلمان و... انجام دهد تا بتواند حیات جدیدی به مدارس ببخشد.
در ادامه اگر پای صحبت مجریان و روسای آموزش و پرورش بنشینیم، آنها از تغییراتی که بر اساس سند تحول در نظام تعلیم و تربیت اتفاق افتاده و درایجاد شادابی و نشاط مدارس موثر بوده به بهرمندی هوشمندانه از فناوری های نوین ، متناسب سازی حجم ومحتوای کتب درسی ،ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها و ویژگی دانش آموزان وهمچنین تجهیز مدارس و همکاری با سایر دستگاه ها مانند نمایشگاه ها و موزه های تخصصی و ... به منظورتعمیق یادگیری متربیان، طراحی برنامه انعطاف پذیر به منظور شکوفایی استعداد های دانش آموزان و کارایی آنها به عنوان عضو اثر گذار در جامعه،بستر سازی برای حضور فعال دانش آموزان در تشکل های رسمی و قانونی با اتکا به ظرفیت های درونی و مشارکت در اداره مدرسه از قبیل بسیج دانش آموزی و کانون های علمی و فرهنگی و انجمن اسلامی (طبق فصل ششم هدف های عملیاتی و راهکارها)اشاره میکنند.
اما با وجود تغییرات صورت گرفته از مدارس به عنوان کانون تربیت رسمی عمومی و محل کسب تجربه های تربیتی انتظارمیرود که مسیر آموزش دروس را از حافظه مداری به سمت تحلیل گری و سپس رفتار گرایی و کار آفرینی تغییر داده و دانش آموزان در کنار یادگیری دروس تفکر منطقی، حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی را فراگیرند و توجه به فعالیت های گروهی و استفاده از روش تدریس های فعال و تعامل محور در دستیابی به این اهداف موثر میباشد.
در عین حال میتوان با اجرای طرح حیاط پویا ضمن انجام فعالیت های بدنی ساده فرصت یادگیری را در ساعات تفریح برای متربیان فراهم آورد.
درنتیجه یافته های مذکورمیتوان گفت برای ایجاد نشاط شادابی و پویایی در مدارس ورسوخ و نفوذ ثمرات اجرایی شدن سند تحول درنگی لازم است تا نومعلمان به عنوان مجریان اصلی این برنامه ها به مدارس بیاییند و چند سالی در مدارس با روش ها و تکنولوژی های آموزشی و تربیتی کار کنند و خروجی سند را در مدارس و روابط حاکم در جامعه به عنوان محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت مشاهده کنیم البته نکته حائزاهمیت این است که نظارت بر چگونگی انجام برنامه های آموزشی به دقت و توجه دست اندکاران و سیاست گذران تعلیم تربیت نیازمند است.