یادداشت دانشجویی
استفاده از برنامه سایر کشورها، عدم کارگشای تحول در مدرسه
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، محمد قائدی معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی نوشت:
نگاه به آموزش و پرورش از منظر هر شخصی که سکان دار آن است باید نگاه تحولی باشد
آموزش و پرورش به عنوان دستگاه پیشرفت کشور نیازمند ضرورت های خاصی است که توجه به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در بیانات مقام معظم رهبری (۱۴۰۲) به تغییرات مداوم سکان داران آموزش و پرورش اشاره شد. ۵ وزیر و ۴ سرپرست در مدت یک دهه نمیتواند برنامه جامع و یکسانی را برای این دستگاه به وجود بیاورد.عملکرد دولت ها در آموزش و پرورش نمود فوری ندارد و پس از چند سال تاثیر خود را نشان می دهد؛ از آن جا که هر اقدام و تصمیم در نهاد وزارتخانه در مدرسه نمایان می شود برنامه های متفاوت افراد که هر یک از ایدئولوژی خاصی برخوردارند باعث منقطع شدن یکپارچگی تصمیمات می شود.
طبق نگاه کارشناسان تعلیم و تربیت، استفاده از برنامه سایر کشور ها کارگشای تحول در مدرسه نیست. آنچه برای تحول در آموزش و پرورش نیاز است باید برآمده از فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران باشد.
از ویژگی های وزیر آموزش و پرورش نگاه عمیق و راهبردی به اسناد بالادستی است که در راس آن سند تحول بنیادین قرار دارد.
توانایی مدیریت فعالیت های روزمره اموزش و پرورش با دارا بودن یک میلیون معلم و بالغ بر ۱۶ میلیون دانش از ویژگی های دیگری است که در انتخاب وزیر باید به آن توجه داشت. انتصاب افرادی غیر از بدنه معلمان به عنوان وزیر در برخی از دولت ها و در نتیجه عدم آشنایی کامل با برخی از اقدامات اساسی و تحولی در این نهاد باید تجربه خوبی برای تصمیمات پیش رو باشد.
مسئله عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی باید در برنامه هر وزیر نمایان باشد.
در سال ۱۳۹۲ نسبت دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان ۰/۶ بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۶ درصد رسید..
افزایش تعداد مدارس پولی و در مقابل آن داشتن نگاه مصرفی به آموزش و پرورش (مدرسه دولتی) و عدم نگاه سرمایه ای و انسان ساز نتیجه ای جز آسیب به عموم دانش آموزان را در بر نخواهد داشت. براساس پژوهش های صورت گرفته از کنکور سال ۱۳۹۹، موضوع عدالت آموزشی با ناترازی در شهر های مختلف کشور همراه بوده است، به طوری که شهر تهران با دارا بودن ۱۰ درصد از دانش آموزان پایه دروازهم معادل ۳۰ درصد از رتبه های زیر ۳۰۰۰ کشور را از آن خود کرده است که معادل سه برابر نسبت دانش آموزی این استان است و استانی دیگر مانند سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳/۵۴ درصد از دانش آموزان پایه دوازدهم کشور ۰/۵۴ درصد از رتبه های زیر ۳۰۰۰ را کسب کرده است که میزان تناسب آن ۰/۱۵ درصد است.
تجربه سال ۱۳۹۳ در بی توجهی به آمار معلمان و کاهش جذب دانشگاه فرهنگیان به کمتر از چهار هزار نفر، افزایش هیئت علمی، توسعه زیرساخت ها و ورود معلم از مسیر دانشگاه فرهنگیان از نکات مهم دیگری است که در رویکرد هر وزیر باید وجود داشته باشد.