مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

مردم از وزیر منتخب انتظار دارند

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا مرضیه احمدی، معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهیده بنت الهدی صدر قزوین در یادداشتی نوشت:

 

اِنَّ اللهَ یَأمُرُکُم اَن تُؤَدُّوا الاَمانٰتِ‌ اِلىٰ‌ اَهلِها

 

بهتر است از این سؤال شروع کنیم که دولت واقعا کجا و توسط چه کسانی انتخاب می شود؟ نقش رئیس جمهور در تعیین دولت چهاردهم چیست؟!

در کارگروه های تعیین شده توسط رئیس شورای راهبری، از افراد و گروه های مختلف نظیر گروه های اصلاح‌طلب، جامعه زنان و اقلیت های دینی  استفاده شده که به معنای سپردن کار به متخصصین و کارشناسان که کمپین انتخاباتی آقای پزشکیان همواره روی آن تأکید می ورزید، نیست و بیشتر جنبه نمایشی دارد!ظریف اعلام کرده بود که قومیت گرا بودن باعث رد صلاحیت کاندیدای حضور در کابینه خواهد بود اما ظاهراً برخی چهره ها صرفا با عنوان ``نمایندگان اقلیت`` بر این شورا اضافه شده اند. کاش همانطور که کمپین تبلیغاتی پزشکیان تاکید داشت بر وجهه تخصص افراد تمرکز میشد.!

چه چیزی باعث میشود امتیاز ``تخصص`` جای خود را به امتیاز ``شیعه نبودن``و ``زن بودن`` بدهد؟!

با این نحوه چینش، قرار است چه کسی از این ترکیب دفاع و پاسخگوی آن باشد؟

فارغ از این ها، در ترکیب و چارت معرفی شده، جایی برای فناوری و محیط زیست وجود ندارد؟ آیا اهمیت آن برای دولت چهاردهم واضح نیست و باید بین کارگروه های دیگر تکه تکه شود؟!

با این روند، برای انتصاب وزیر آموزش و پرورش که نقش کلیدی در شکوفایی یا عقب ماندگی آموزش و پرورش و به تبع آن جامعه ایران دارد، نگرانی هایی وجود دارد.

متاسفانه آموزش و پرورش کشور به دلایل مختلفی، توانایی پاسخگویی به نیاز های جامعه در راستای آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را ندارد و در تربیت نیروی تراز ، با مشکلات عملی و نظری فراوانی روبروست؛ حال به چند مورد از انتظاراتی که از وزیر دولت چهاردهم میرود اشاره می شود :

مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب، در باب آموزش و پرورش یک سرفصل که از همه مهم تر است، مسئله ``تحوّل`` است . باید به مسئله سند تحول اهتمام ورزید و در راستای  اجرایی شدن آن، نقشه راه ترسیم کرد که شاخص های قابل اندازه گیری برای رصد میزان پیشرفت اجرای سند تحول در آن تعیین شود.

یکی دیگر از مسائل مهم که  طبق بیانات رهبر انقلاب باید در صدر برنامه های وزیر منتخب قرار گیرد، ضرورت انطباق ساختار،محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیاز های کشور است . رهبر انقلاب فرمودند سیاست اصلی آموزش و پرورش، باید آموزش علم نافع و تامین نیاز های امروز و فردای کشور باشد. در تعالیم اسلامی، تأکید زیادی بر نافع بودن علم وجود دارد. طبق تعریف علم دینی، ممکن است علم فیزیک هسته ای، علم دینی تلقی شود اما فقه و حقوق علم دینی نباشد. مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش موظفند با بهره گیری از نخبگان این حوزه، ضمن مسئله شناس بودن، باید ضرورت یا عدم ضرورت و یا حتی مضر بودن برخی علوم را تشخیص دهند و با در نظرگیری تمام ابعاد، بهترین محتوای درسی را وضع کنند.

فارغ از محتوای علوم درسی، باید نسبت متعادلی میان آموزش رایج در دبیرستان ها با آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای برقرار باشد.

 همچنین، ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش، الگوسازی و معرفی نمونه های برتر معلمان، دادن نگاه ملی به دانش آموزان، زنده کردن هویت ایرانی-اسلامی در دانش آموزان، پیگیری مشکلات مادی و معیشتی معلمان، تقویت معاونت پرورشی ،مسائل و مشکلات مربوط به دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز تربیت معلم، گزینش بدو ورود و طول دوران خدمت، مسئله کمبود و جذب معلمان  از مسائل مهم آموزش پرورش  طبق بیانات رهبر انقلاب است که از وزیر جدید انتظار میرود به بهبود آن‌ها اهتمام ورزد.‌.

علی‌رغم ایراداتی که در نصب کابینه دولت چهاردهم وجود دارد، امید است وزیری آگاه و دلسوز نسبت به آموزش و پرورش و نظام مسائل آن انتخاب و منصوب شود.

 

وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا