مرکز بسیج دانشجویی

مصاحبه دانشجویی

وزیر منتخب، متعقد به سند تحول و برنامه توسعه هفتم

اگر بخواهیم بررسی کنیم در حوزه تعلیم و تربیت چه تمایزهایی بین دولت ها وجود دارد، این معنا ندارد که بپرسیم دولت سیزدهم یا دولت دوازدهم یا هشتم یا...

عباس بیات، مدیر کل فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار بعثنا در سلسله جلسات اعتماد با محوریت رویکرد کلی دولت چهاردهم اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی یک حرکت مستمر و رو به جلو و دارای یک سیر مشخص هست. در جمهوری اسلامی هدف ها ثابت هستند در دولت ها تکنیک و سیاست های تحقق اهداف تغییر پیدا میکند و کاندید های ریاست جمهوری نظرات خود را در رابطه با چگونگی رسیدن به این اهداف بیان میکنند و با یکدیگر مباحثه می کنند و جلب رای می کنند این مسئله در حوزه نظام تعلیم و تربیت هم حاکم است. اگر بخواهیم بررسی کنیم در حوزه تعلیم و تربیت چه تمایزهایی بین دولت ها وجود دارد، این معنا ندارد که بپرسیم دولت سیزدهم یا دولت دوازدهم یا هشتم یا...

 

وی بیان کرد: دولت‌ها در حوزه تعلیم و تربیت تمایزهایی با همدیگر دارند و این نحوه چطور رسیدن به اهداف است که متفاوت هستند وگرنه اهداف طبیعتاً یکی هستند. بعد از بررسی‌های زیاد برای رسیدن به اهداف در حوزه تعلیم و تربیت نیاز به یک سهم دیگرند مشترک برای جمع کردن اراده و فهم مشترک داریم. که به سند تحول بنیادین رسیدیم که ساز و کار تعیین هدف و راهبرد رسیدن به اهداف میانی در آموزش و پرورش را بیان کرده و اجرایی شدن آن توسط دولت‌ها تحت برنامه صورت می‌گیرد، در برنامه توسعه هفتم به صورت جزئی بیان شده است مثل سرفصل عدالت آموزشی، نیروی انسانی، تحول نظام آموزشی و ... پس دولت از نظر برنامه اجرایی هم مشکلی ندارد فقط می‌ماند عامل‌های اجرایی کردن آن که بحث شایستگی و ثبات مدیریت مطرح می‌شود.

 

مدیر کل فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت انتخاب وزیر کارآمد در زمینه اعتقاد به اجرایی‌سازی سند تحول و برنامخ توسعه هفتم، تصریح کرد:

در اینجا باید توجه داشت وزیری انتخاب شود که هم به سند تحول و هم به برنامه توسعه هفتم اعتقاد عملی داشته باشد و وظیفه خود را تحقق این دو برنامه بداند و در عین حال توان اجرایی و مدیریتی برای این موضوع را داشته باشد. همانطور که حضرت آقا بر ثبات مدیریت تاکید می‌کنند چون هر کسی برای اینکه به اهداف مشخص شده برسد اگر ثبات مدیریت نباشد مثل وضعیت الان تا بخواهد برنامه‌هایش را اجرایی کند و به ثمر برساند دچار تغییرات مدیریتی می‌شود. دولت می‌تواند وزیران و مدیران مورد نظر را به شورای عالی انقلاب معرفی کند و بعد شورای آن را تعیین کند.

موضوع تعلیم و تربیت در موضوعات حساس مربوط به لایه مردمی مثل کنکور در تصمیم گیری دچار مشکل است. تصمیم گیری و یکپارچه سازی یک نظام آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه یکی از ضروریات است و تا ما این را تصویب نکنیم سند تحول در لایه حکمرانی و عملی محقق نمی‌شود.

 

بیات با تاکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان، گفت: دانشگاه‌ها ماموریتگرا هستند و ماموریت دانشگاه فرهنگیان هم تربیت افسرانی است که بتواند افرادی را بسازند که کشور را پیشرفت دهند و جامعه‌ای بسازند که به تمدن اسلامی ختم شود. با این تفسیر هرچند مدارس دولتی و غیر دولتی و خصوصی و غیره باشد وجود دانشگاه فرهنگیان ضروریت بیشتری می‌یابد.