مرکز بسیج دانشجویی

گزارش

آموزش و پرورش قوی در گرو معلم قوی / وزیر آموزش و پرورش باید تحول را در صدر اولویت ها قرار دهد

داوود حسین‌پور، در گفتگو با فاطمه جوادی، خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا در سلسله جلسات اعتماد گفت:

مسئله اساسی نحوه توجه و ضریبی است  که تحول و نظام آموزشی و دستگاه تعلیم و تربیت در شاکله فکری مسئولان کلان کشور دارد. این مسأله مهم سایه روی تمام بحث های دیگری که میخواهیم انجام دهیم سایه می‌اندازد. وقتی ما می‌گوییم تحول در نظام آموزشی، نباید مسأله را تقلیل دهیم به یک وزارتخانه به نام آموزش و پرورش!! نباید آن را به به عنوان دستگاه اجرایی کشور کاهش دهیم حتی به دولت! زمانی می‌توانیم بگوییم آموزش و پرورش دارد متحول می‌شود و زیر ساخت‌های اساسی تحولات بنیادین در آن شکل خواهد گرفت که واقعا مسأله تحول در آموزش و پرورش به عنوان صدر اولویت‌های کشور قرار گیرد. تا وقتی که تعلیم و تربیت جای خود را در تصمیم سازی کلام کشور نتواند احیا کند و به تعبیری جایگاه خود را پس بگیرد و بتواند بازیابی کند، بخشی از مشکل باقی می‌ماند.

وی چند مصداق برای اولویت پیدا کردن مسئله تعلیم و تربیت نام برد و اظهار کرد:
 
در تصمیم‌گیری‌های عالی نظام چقدر متخصصین تربیتی نقش دارند؟! چقدر  مسائل تربیتی مطرح می‌شود و تاثیرگذار است؟! مثلا در دوران کرونا در تصمیم‌گیری‌های مهم، وجوه تربیتی درنظر گرفته شد؟! این مطالبه‌ای است که می‌توان از همه دولت‌ها داشت! بحث ترکیب نمایندگان مجلس و آن گفتمانی که باعث می‌شود فرد نماینده مجلس بشود، آن گفتمان انتخاباتی و هم زمانی که وارد مجلس می‌شوند، اولویت کمیسیون آموزش‌و‌پرورش چیست؟ ترکیب کمیسیون آموزش‌و‌پروروش را نباید دست کم گرفت! چه بسا خیلی از مسائلی که به وجود آمد به خاطر این کمیسیون بود و خیلی از قوت‌ها هم منوط به نحوه جهت‌گیری این کمیسیون بود! از انتخاب وزرا بگیرید تا گفتمانی که ایجاد می‌شود برای اینکه یک وزیر رای بیاورد تا پیگیری مسائل اصلی در حوزه آپوزش و پرورش و خصوصاً احکام برنامه‌های هفتم توسعه و نظارتی که نسبت به آن اتفاق می‌افتاد.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان و مسئول پژوهشکده نهی در حوزه دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد:

یک جمع‌بندی‌ای در بدنه دولت وجود داشت، کشور قوی نیازمند آموزش و پرورش قوی است و آموزش و پرورش قوی نیازمند معلم قوی است! ما نقطه‌ای که قرار است بر روی آن تاکید کنیم را انتخاب کنیم و روی آن بایستیم. معلم قوی بدون تقویت جریان تربیت معلم تقویت و تربیت نخواهد شد!!

حسین‌پور نتیجه‌گیری کلی از روند گفتگو انجام داد و گفت: 
یک مصوبه ۸ماده ای درباره کیفیت بخشی  به دانشگاه فرهنگیان را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد. و به رییس جمهور آن را ابلاغ کرد. اینجا چند مسأله دیده شد، یکی مسأله جذب دانشجو معلمان است یکی تنوع بخشی به روش‌های جذب است که این به عدالت نزدیک است و فرصت‌های برابر را برای افراد مختلف قرار دهیم یعنی شاید کسی شایستگی معلمی را دارد اما شرایط منطقه‌ای و هدایت تحصیلی اورا به سمت معلمی نیاورده است. یکی هم، جذب استعداد های برتر به حوزه معلمی: خود دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دستگاه حاکمیتی باید خود برود به سراغ افرادی که می‌خواهد یعنی نباید اینطور باشد که یک سری افراد فرهنگیان را انتخاب کنند و حالا از میان این افراد، فرهنگیان بیاید و گزینه بهتر را انتخاب کند! این کف ماجرا ست دانشگاه فرهنگیان خود باید برود به سراغ انگیزه سازی برای استعدادهای برتر یکی از مصوبات آن ۸ماده بحث زیر ساخت‌های دانشگاه فرهنگیان بود، که مراکز علمی کاربردی در خدمت فرهنگیان قرار بگیرد. یکی دیگر مسأله جذب هیئت علمی بود که جذب بسیار زیاد و خوبی برای دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شد. و یکی هم بحث معماری کلان برنامه درسی تربیت معلم است که درحال انجام است. و یکی هم نظام جامع فرهنگی تربیتی معلمان است. این مسائل چیزهایی نیستند که فقط از عهده یک وزیر برآید، این‌ها چیزهایی هستند که توجه کلیه دولت را می‌طلبد.