مرکز بسیج دانشجویی

مصاحبه به مناسبت روز خبرنگار

روحیه ی خبرنگاری در دغدغه مندی ست / خبرنگار تعلیم و تربیت باید متخصص باشد

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، مریم بابازاده، به راستی که تعریف واژه ای به نام خبرنگار چگونه باید باشد؟ روایت کننده‌ای با سلاح قلم، چشم و گوش مردم، سربازان خط مقدم رسانه و... و یا شاید تعریفی که آیت الله بهشتی از این قشر دارد: "می‌دانم که باید خبرگزار گاهی به آب و آتش بزند و خبرگزاران بخشی از جانبازان در میدان‌های جنگ هستند" خلاصه که در جست‌و‌جوی تعریفی از خبرنگار و حرفه ی پر فراز و نشیبش بودم.

خبرنگار بعثنا، به مناسبت روز خبرنگار پای گفت‌و‌گو با فاطمه قرداغی، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی رستا نشسته است که در ادامه خواهید خواند:

فاطمه قره‌داغی در ابتدا از خودش می‌گوید: تقریبا ۴ سال است که به طور جدی در حوزه خبرنگاری فعالیت می‌کنم، اصولا در کارهای رسانه‌ای وقت، تمرکز، انرژی و... نقش ویژه ای دارند و وقتی که با شغل معلمی توامان باشند مطمئنا کار سخت‌تر هم خواهد شد..

 

وی دلیل فعالیت خود را اینطور بیان کرد:

بیشترین دلیلی که باعث شد در این حوزه فعالیت کنم و به سمت خبرنگاری گرایش پیدا کنم دغدغه‌مندی بود چرا که یک نقطه ی تاریکی را در زمان دانشجویی به واسطه‌ی کارهایی تشکیلاتی و کنشگری‌هایی که انجام می‌دادم در بدنه‌ی تعلیم و تربیت احساس کردم و همین مسئله بنده را به سمت خبرنگاری در حوزه‌ی تعلیم و تربیت سوق داد، در ابتدای کار بنده، فضای کار رسانه‌ای و علی الخصوص در حوزه تعلیم و تربیت فقدان رسانه‌ی قوی‌ای که بتواند چالش های آموزش و پرورش را با بیانی درست به جامعه منتقل کند حس میشد. 

 

قره‌داغی همچنین در ادامه توضیح داد: 

مواردی مثل: ذهنیتی که از آموزش و پرورش در جامعه ایجاد شده بود، شانی که برای معلم قائل بودند، بهبود کیفیت‌بخشی نیروها و... همه‌ی این‌ها مسائلی بودند که همت افراد دغدغه‌مند این حوزه، که مسلط به جریان‌سازی رسانه‌ای صحیح باشند را می طلبید، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که افرادی که در حوزه‌ی آموزش و پرورش فعالیت دارند و همزمان مسلط به امر خطیر خبرنگاری یا کار رسانه هستند محدودند و عموما مسئله‌ی تعلیم و تربیت با توجه به اهمیت آن حکم می‌کند که افراد متخصص این حوزه بر روی آن تمرکز کنند، یعنی خبرنگاران متخصص و دغدغه‌مند.

 

وی در ادامه تشریح کرد:

می توان اینطور گفت که وزارت آموزش و پرورش ارگانی است که اخبار آن مرتبط با لایه‌های مختلف جامعه است با توجه به تعداد دانش آموزان در کشور و والدین آن‌ها، یک خبرنگار متخصص و دغدغه‌مند حوزه تعلیم و تربیت می‌داند که بر سر چه موضوعی باید تمرکز کند، چه نکاتی را در نظر بگیرد و از همه مهم‌تر چه رویکرد را با توجه به وضعیت جامعه در پیش بگیرد.

 

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی رستا، سپس درباره اهمیت دغدمندی در حوزه خبرنگاری توضیح داد:

خبرنگار واقعی باید قدرت جریانسازی داشته باشد و بتواند نسبت به مسئله ای که دغدغه دارد کنشگری کند صرف اینکه به مسئله ای پرداخته شود و فعالیتی صورت گیرد در نهایت نتیجه ای ندارد چرا که برای خود فرد هم به صورت دغدغه نبوده است و نقطه ی حل مسئله نیز برایش اهمیتی ندارد. در نتیجه اگر بخواهیم تعریفی پیرامون خبرنگاری داشته باشیم از فرایند سوژه یابی و دغدغه خود خبرنگار آغاز می شود تا سه مولفه ی پیگیری، گفتمان سازی و مطالبه گری ادامه دارد و نقطه ی انتهای آن نیز همان حل مسئله و چالش می باشد.

قره‌داغی در پایان چند توصیه به علاقه‌مندان این حوزه داشت و گفت:

استمرار در خبرنگاری را شاید به توان به عنوان یکی از مهم ترین اصل ها نام برد، مطالعه و پیگیری درباره اخبار مختلف نیز اهمیت دارد اما اینکه فرد به دنبال حل مسئله و ایجاد دغدغه دورنی باشد را باید همیشه در اولویت زندگی خبرنگاری خود قرار بدهد.