یادداشت دانشجویی
بازگشت ثبات مدیریتی به آموزش و پرورش
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، زهرا شایاننژاد، خبرنگار بعثنا در یادداشتی درباره انتخاب وزیر نوشت:
مسئله مهمی که اخیراً با آن مواجه هستیم و جامعه معلمان و فرهنگیان را به خود مشغول کردهاست انتخاب و انتصاب وزیر آموزشوپرورش است، ازآنجاییکه میتوان گفت یکی از مهمترین و حیاتیترین دستگاههای دولت وزارت آموزشوپرورش است و با تأکید و توجه به سخن رهبری مبنیبر اهمیت این دستگاه در نظام مدیریت کشور که ایشان عبور از گردنه های دشوار پیشرفت همهجانبه کشور را بدون کمک آموزشوپرورش ممکن نمیدانند؛ لذا توجه به این امر و برگزیدن وزیر مناسب برای این دستگاه یکی از امور حیاتی و نگرانکنندهای است که بهدنبال انتخاب هرچه بهتر آن هستیم. بهعلاوه با نگاه به صبغه وزرایی که در این چند سال به انتصاب وزارت آموزشوپرورش درآمدهاند متوجه این امر میشویم که از سال نود و دو تاکنون ما تقریباً پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزشوپرورش داشتهایم و این به آن معناست که علیرغم اهمیت و مسئولیت خطیر این دستگاه اما از ثبات مدیریتی برخوردار نبودهایم، و آنچه رهبر انقلاب هم در سال هزار و چهارصد و دو در دیدار با معلمان بیان میکنند اشاره بههمین بیثباتی مدیریتی است:
[هرکه آمد عمارتی نو ساخت/رفت و منزل به دیگری پرداخت
یکی میآید یک برنامهای میریزد یک کارهایی را شروع میکند با رفتن او نیمهکاره رها میشود و دیگری میآید.] و این امر در حالی است که در وزارتهای دیگر ما هفت سال، هشت سال یک وزیر در دولت میماند اما در وزارت آموزشوپرورش که دارای فعالیت دیر بازده است(امروز که روی یک نوجوان برنامهریزی میکنیم اثرش بیست تا سی سال بعد ظاهر میشود) لذا نیاز به ثبات مدیریتی داریم، زمانیکه وزیری به انتصاب درمیآید معاون های پیشین، مدیرها و مدیران میانی عوض میشوند و گاه این تغییر و تحول تا سطح مدیر مدرسه هم کشانده میشود پس در دستگاهی که ما با این عظمت مدیریتی در سطوح مختلف مواجهیم انتظار میرود وزیری با حفظ تمام شایستگیها و پایبندیها به اجرای هرچه بهتر امور اداری و مدیریتی آموزشوپرورش انتخاب شود که بتواند در سالهای متمادی با اخذ سیاستهای راهبردی و مناسب در این عرصه خطیر آموزشوپرورش نقشآفرینی کند و نظام ساختاری آموزشوپرورش را منطبق با نیازهای کشور برنامهریزی کند. علاوهبر این یکی دیگر از مسائلی که دراینمیان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است توجه به تحول در امر آموزشوپرورش است؛ تحول و سند تحول بنیادین که سالها است مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و با تلاش و به همت دولت شهید رئیسی بعد از گذشت ده سال از تدوین آن حال همت بر تدوین نسخه ترمیمیافته آن گماشته شدهاست پس جامعه فرهنگیان نگاه بر آن دارند تا هرچه بیشتر بر ادامه این مسیر و ترسیم افقهای درست در اجرای آن توجه شود و مسئولین منتخب اجراسازی آن را تسریع کنند.
آموزشوپرورش این دستگاه حیاتی تعلیموتربیت در این برهه زمانی نیاز به تنفس تازه دارد تا در نظام ساختاری خودنقش مؤثر و درستی را ایفا کند؛ از رئیسجمهور وقت انتظار میرود در نگاه به مسئله تعلیموتربیت بهعنوان یک مسئله اولویتدار در کشور به انتخاب اصلحترین فرد برآید و به مواردی از جمله ثبات در مدیریت آموزشوپرورش و انتصاب بر پایه شایسته سالاری، اجراسازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، انطباق ساختار محتوا و نظام درسی آموزشوپرورش با نیازهای کشور، ارائه آموزشهای مهارتی و توانمندسازی معیشتی_مادی و معنوی معلمان، سرمایهگذاری بر روی تقویت زیرساختها و ظرفیتهای دستگاههای تربیت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگیان، اهتمام به امور پرورشی، دادن نگاه ملی به دانشآموزان و تألیف جذاب، بهروز و متفکرانه کتب درسی و ...که بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری است اهتمام ویژه داشته باشند.