گفتگو
گام صفر را جدی بگیرید / اقدامات تحولی باید مورد توجه وزیر منتخب باشد
شهرام رامشت، رئیس گروه مطالعات برنامههای اقتصادی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا در سلسله جلسات اعتماد گفت: زمانی که ما تصمیم میگیریم به نقطه هدفی برسیم؛مهم ترین اصل این است که ابتدا بدانیم دقیقا در چه نقطه ای قرار گرفتهایم، در غیر این صورت ادامه دادن مسیر خارج از این دوحالت نیست؛ یا اینکه هدف را غیر واقعی متوجه میشویم و یا احتمالا به هدف نخواهیم رسید، لذا به عنوان یک گام صفر، ضروری است ابتدا یک وضعیت سنجی صادقانه انجام دهیم.
رامشت افزود: این وضعیت در آموزش و پرورش شامل شش زیر نظام نامبرده در سند تحول بنیادین میباشد، اگر این مسائل را در نظر نگیریم، یحتمل تصمیمات ما در آینده از روی عقلانیت نبوده و بلکه به صورت لحظهای و بر اساس اقتضائات و بدون در نظر گرفتن آینده خواهد بود
رئیس گروه مطالعات برنامههای اقتصادی آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: سند تحول بنیادین که در حدودسال ۹۰ مصوب شد، تصویب زیر نظام های آن در شورای عالی آموزش و پرورش حدود ۷سال نیز زمان برد. در این راستا مهم ترین عملکرد دولت شهید رییسی، تاسیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین بوده که در این قرارگاه دو اقدام اساسی و ویژه اتفاق افتاد که براساس دو رویکرد نیز دسته بندی میشوند، براساس رویکرد بالا به پایین، تنظیم نقشه راه اجرایی سازی سند تحول بنیادین و براساس رویکرد پایین به بالا، برگزارس رویداد الفتا از جمله این اقدامات شایسته نیز هستند.
وی در ادامه گفت: یکی از نقاط قوت نقشه راه اجرایی سازی سند تحول، تبدیل کردن برخی تهدیدها به فرصت است. مانند اضافه شدن کانون های ارزیابی به فرآیند جذب معلمان از طریق آزمون ماده۲۸ که باعث جذب معلمان شایسته تری مطابق ارزش های سند تحول بنیادین نیز شد، یکی از مهمترین آسیب های که در حال حاضر با آن مواجه هستیم،استنادات بی ربط به سند تحول بنیادین است؛ بدین صورت که در برخی بخشها شاهد این هستیم با انجام یک سری فعالیتهای بسیار قدیمی و غیر موثر و به دور از تحول آفرینی، سعی دارند در قالب اجرای سند تحول بنیادین گزارشی ارائه دهند.
رامشت در پایان افزود: لذا انتظار میرود دولت جدید به دور از هرگونه رفتار سیاست زده ای اقدامات تحولی دولت سیزدهم را امتداد بخشیده و از آسیبهای احتمالی نیز تا حد ممکن جلوگیری نماید.