مرکز بسیج دانشجویی

پیرامون حواشی گزینش

احتیاط کنید، اینجا دانشگاه فرهنگیان است

در روزهای منتهی به ورود دانشجویان به دانشگاه، ماجرای نحوه گزینش دانشجویان توسط برخی مسئولین و تعدادی از متقاضیان به فضای مجازی کشیده شد. در این یادداشت به موضوع چگونگی گزینش در نظام تعلیم وتربیت و باید و نبایدهای آن پرداخت شده است.

به‌گزارش پایگاه خبری‌تشکیلاتی بعثنا؛ فاطمه‌سادات لنگری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان عترت واوان، در یادداشتی به موضوع گزینش دانشگاه فرهنگیان پرداخته است، در این یادداشت می‌خوانیم:

 

درباره ورود معلمان دارای صلاحیت و کارآمد به حوزه تعلیم و تربیت و نظام آموزشی، رهبری بارها نکات ارزشمند و مهمی را خطاب به مسئولان خاطرنشان کرده‌اند. ایشان در ۱۱ شهریورماه سال ۹۹ در اجلاس سالیانه روسا و مدیران آموزش و پرورش، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و ضرورت تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه را تاکید کردند. ایشان در این دیدار به‌خصوص به این امر این‌چنین اشاره کردند: «باید در جذب معلمان گزینش درست و حسابیِ کاملاً خردمندانه و صحیح انجام بگیرد تا با گزینش وارد بشوند. نیروهای بی‌کیفیّت وارد آموزش پرورش نشوند؛ چون موجب ضرر خواهد بود. معلّمی که این ‌همه اهمیت دارد و این ‌همه ارزش دارد و ما درباره‌اش این ‌همه تعریف میکنیم، اگر عنصر بی‌کیفیّت بی‌فایده یا خدای‌ نکرده مضرّی باشد، طبعاً نتیجه‌ی عکس خواهد داد..».

 


ساختار دانشگاه فرهنگیان از هر ساختار دیگری متمایز بوده و طبق بیانات مقام معظم رهبری در جذب میبایست صلاحیت های دینی، اخلاقی و سیاسی توجه شود و به معنای صحیح کلمه گزینش صورت گیرد، چرا که اگر معلم به عنوان یک عنصر بی فایده وارد مدرسه شود نسل های متوالی آسیب می‌بینند.

 


به جرات می‌توان ادعا کرد که تربیت انسان با این ویژگی ها نیازمند قرار گرفتن یک معلمِ با اخلاق، متدین و دلسوز در مسیر زندگی دانش‌آموزان می باشد تا مسیر زندگی هر فرد را به سمت شکوفایی و شکل‌گیری شخصیت انسانیِ شایسته، تغییر دهد. آموزش و پرورش زمینه ساز آرمان های اسلامی و ملی و ضامن بقا و استمرار انقلاب بوده و یک دستگاه ویژه در مقایسه با سایر دستگاه ها می باشد، فلذا اقتضائات این ارگان طیق تفاوتی که با سایر ارگان ها دارد و فی الواقع سیر تربیت دانش آموزان را در بردارد باید افرادی که دارای صلاحیت های پایه و عمومی می باشند جذب کند.
چگونه می‌توان در گزینش دستگاهی سهل‌انگاری کرد زمانی که حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش اداره کشور بوده و مسئله اول در نظام جمهوری اسلامی می باشد. اگر قرار باشد گروهی از افراد را بگذاریم و بخواهیم که رسالت این انقلاب را به دوش بکشند فرموله کنند و به جامعه برگردانند، جز به معلمان می‌سپارید؟ حال مگر می‌شود به افرادی اذن ورود به تربیت معلم را داد مگر آنکه در ارتباط با ایدئولوژی انقلاب اسلامی ادراک کرده باشند و او را پذیرفته باشند و بتوانند معلمی را در پیغمبری کردن خصلت‌های انقلاب بازتعریف کنند.



ما به معلمانی متعهد، معتقد و دلسوز نیازمندیم، اگر نگران این جوانان هستیم بهتر است بسترهای مناسب دیگری برای آنها فراهم کنید و نه اینکه راه ورود به این ارگان را سهل بگیریم، یادمان باشد داشتن عقیده آزاد است «لا اکراه فی الدین»، اما بی شک معلم شدن آزاد نیست. معلمی را زمانی که شغل انبیا معنا می‌کنیم، به این معنی است که معلم را پیغمبر یک جامعه می‌دانیم و به گفته شهید مطهری در لایه تاریخ‌ساز یک جامعه معلمی را تعریف می‌کنیم، آیا با این تعاریف باز هم می‌توانید صحبت از تسهیل‌گری در روند گزینش بفرمایید؟! امید است وزیر محترم آموزش و پروش محترم با توجه به اهمیت این دستگاه عظیم الشان، گزینش را به طور صحیح پیش برده و از ورود افرادی که دارای عدم صلاحیت هستند خودداری کند.