مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

زنگ خطر تضعیف تعلیم و تربیت به گوش می رسد

 

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، مائده اسفندیار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا سمنان، در یادداشتی نسبت به مسئله گزینش نوشت:

ناظر به سخنان معاون اجرایی رئیس جمهور محترم نکات و مسائلی مطرح است که امید داریم سهوا از قلم ایشان افتاده باشد!
بی تردید، اهمیت جایگاه معلم و ضرورت انتخاب اصلح برای این مقام، امری واضح و روشن است. معلم باید در عین حال که از دانش بالایی برخوردار است ویژگی‌های اخلاقی درخور شأن این مقام را نیز دارا باشد چرا که دانش آموز معلم را یک الگوی تمام عیار می‌بیند و شخصی که فاقد کمالات اخلاقی‌ست نمی‌تواند دانش آموزانی با این ویژگی را تربیت کند.
 در فرایند گزینش و انتخاب معلم علاوه بر سنجش عقاید شخص، توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و شایستگی فرد از نظر روانشناسی برای این جایگاه مهم نیز بررسی می‌شود، که این بررسی سهم عمده‌ای نیز در پذیرش یا عدم پذیرش متقاضی دارد. از طرفی، روشن است که از دعوت شدگان به مصاحبه که سه برابر ظرفیت مد نظر هستند، فقط یک سوم آن‌ها پذیرش، و مابقی با دلایل روشن و متنوع همچون عدم تناسب ویژگی‌های شخصیتی فرد با یک معلم تراز رد می‌شوند. چشم پوشی از همه‌ی این موارد و تقلیل علت عدم پذیرش به پوشش و فضای مجازی و تعمیم آن به جمع کثیری از افرادی که رد شده‌اند تله‌ای‌ست که نباید با چشم باز در آن بیفتیم.
این نکته را هم فراموش نکنیم که فضای مجازی، امروز بخشی از زندگی انسان و معرف هویت اوست و نمی‌شود به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد، نکته‌ی بعدی دانش محوری در جذب معلمان است. بله، داشتن علم کافی از مهم‌ترین ویژگی یک معلم تراز است که در آزمون‌ها سنجیده می‌شود‌ اما دلیل خوبی برای به حاشیه بردن گزینش نیست. چرا که وظیفه مهم پرورش دانش آموز، در کنار آموزش مطرح است و این امر صرفا با تکیه به علم، محقق نخواهد شد. چه بسا که این دیدگاه آسیب هایی نیز در پی دارد که چشمه ای از آن را می‌توان در طرق جذب معلم غیر از دانشگاه فرهنگیان مشاهده کرد. 

اگر مسئولین نگران بحث اشتغال جوانان و یا مهاجرت دانشجویان عزیز این کشور هستند، می‌توانند در عرصه های مختلف به فکر ایجاد فرصت های شغلی بیشتر بوده و اینگونه به حل مسئله اشتغال جوانان بپردازند. قربانی کردن آموزش و پرورش و آینده‌ی نسل جوان این کشور تدبیر خوبی برای حل این مشکل نیست.
در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که بعضی تصمیم ها شاید جلوه‌ای زیبا و ظاهری آراسته داشته باشند، اما در باطن آسیب زا بوده و اثرات و عواقب آن آثاری بلند مدت و نابخشودنی داشته باشد.‌
درست است، ما باید در آخرت پاسخگو باشیم. پاسخگوی همه‌ی افرادی که در ازای تصمیم¬های ما، خدای ناکرده، دچار تربیت غلط و یا نامناسب می‌شوند. باید همه‌ی عواقب و جوانب را سنجید تا ان‌شاءالله در آخرت شرمنده‌ی خود و دیگران نباشیم.