مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

معلمی نباید به بنگاه کاریابی تبدیل شود

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، مبینا کاظمی، فعال بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا در یادداشتی در رابطه با حواشی گزینش دانشگاه فرهنگیان نوشت:

 در مورد مسئله، گزینش نقطه نظرات گوناگونی در خصوص شیوه اجرای آن وجود دارد؛ اما آنچه اهمیت دارد و مورد بحث واقع می‌شود، اصل اهمیت و ارزش همین فرایند است که بسیار لازم است تبیین شود..

در شعارها تفاوت مقام معلم با دیگر کارمندان در دیگر ادارات و وزارتخانه‌ها از زبان مسئولین مدام شنیده می‌شود، اینطور که: شغل معلمی صرفا کارمند اداره بودن نیست و فراتر است معلمی عشق است، شغل نیست و... مدام بر اهمیت و حساسیت این مهم تاکید می‌شود اما در مرحله تصمیم گیری و برنامه‌ریزی نسبت به مسئله تربیت معلم و علی‌الخصوص گزینش، نقطه نظرات به گونه‌ای است که این تفاوت اساسی لحاظ نمی‌شود..

در اکثر مواقع نسبت به مقام معلم به دید یک شغل که رسیدن به آن را باید برای جوانان سهل کنیم و اذیتشان نکنیم نگاه می‌شود! در حالی که گزینش معلم یکی از حساس‌ترین فرایندها در سطح ملی می‌باشد. چرا که معلم شدن یک شغل نیست بلکه هویتی است که برای به دست آوردن آن در ابتدا می‌بایست متقاضی دارای یک سری صلاحیت‌ها و پارامترهای جدی و قابل توجه باشد.

بدیهی است که هر حاکمیتی ضوابط لازم و حتی سخت‌گیرانه‌ای برای مسیر ورود به معلمی تعیین می‌کند که اهمیت آن روشن است و ساعت‌ها می‌توان در مورد آن صحبت کرد.

همین موضوع بس که بخش مهمی از زندگی آینده سازان این مرز و بوم در اختیار معلم است و لازم است از امن ترین و پاک ترین افراد در آن حضور داشته باشند و اینکه معلم بیشترین تاثیرگذاری را در اذهان عمومی دارد و... هرچند موضوع خیلی فراتر از این است.

به عنوان مثال در همین اغتشاشات اخیر دیدیم که بی‌توجهی به اهمیت تربیت معلم و جذب و گزینش آن و بی‌برنامگی مسئولین و باز هم عوامگرایی و کلی‌گویی و سهل دیدن مسائل تخصصی آ.پ و عدم آینده نگری در آموزش و پرورش چه اتفاقاتی را رقم زد

اهمیت مسئله گزینش در نگاه رهبر معظم انقلاب  روشن می شود: شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و شایستگی‌های عمومی معلم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود، یعنی صرفاً [رصدِ] اول کار اهمیت ندارد، اول کار اهمیت دارد لکن ادامه هم اهمیت دارد، راهش این است که ضوابط گزینش کمرنگ نشود، خوب یک مقداری سختی‌هایی دارد. گزینش‌های در چارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، اما نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کمرنگ شود. ۱۴٠۲/۲/۱۲

همچنین ایشان در روز معلم سال ۹۹ فرمودند:«باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه‌ی ورود نیروی بی‌کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود. ۱۳۹۹/۲/۱۲»

پدیده معلم شدن حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به شدت سخت می‌باشد، حتی از پزشک شدن نیز سخت‌تر است! اما در نگاه بسیاری از مسئولین کشور این دقت نظر وجود ندارد و در خصوص این امر مهم سخنان عوام پسند گفته می‌شود.بدیهی است که شیوه گزینش، تعیین شاخص‌ها و فرایند اجرای آن باید بسیار دقیق و عادلانه باشد، اما اظهار نظرها مخصوصاً از جانب مسئولین نباید به گونه‌ای باشد که ماهیت امر گزینش را تضعیف کند و آن را کوچک بشمارد و این اصل که: [خود گزینش از بی‌عدالتی جلوگیری می‌کند] باید مورد توجه باشد..

مسئولین باید توجه کنند که آن چیزی که جوانان کشور را دفع می‌کند و موجب فرار مغزها می‌شود، صرفا مرتبط با گزینش فرهنگیان نیست و عوامل متعدد دارد، اما به طور خاص در مورد دانشگاه فرهنگیان، بی‌برنامگی و ضعف مدیریتی و کمبود کیفی و کمی دانشگاه عامل اصلی است. چه بسیارند دانشجو معلمانی که تازه وارد دانشگاه شدند اما به علت کمبود امکانات در همه زمینه‌های رفاهی و آموزشی و فرهنگی و... انصراف دادند یا به شدت نسبت به معلمی که آن را با عشق انتخاب کرده بودند دچار ناامیدی شدند.

در خصوص بی توجهی به امر تربیت معلم و کمبود کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان، رهبر معظم انقلاب در روز معلم سال ۱۴٠۲ فرمودند که:« اگر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان دو برابر هم شود(با توجه به کمبود معلم) بازهم با کمبود فضای آموزشی برای تربیت معلم روبرو هستیم... ۱۴٠۲/۲/۱۲»

بنابراین میتوان در خصوص تقویت فرایند گزینش صحبت کرد و برنامه ریخت، اما سخنان عوام پسند و متناقض که ناشی از بی خبری از وضعیت واقعی فرایند گزینش و توجه صرف به حواشی موجود در رسانه ها هست، موجب تضعیف این امر مهم و برداشت های غلط و تحریف می‌شود.