مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

عدالت ورزی یا سهل انگاری

 

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، مهسا فاروقی، فعال بسیج دانشجویی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا سای، در یادداشت پیرامون حواشی گزینش نوشت:

یکی از مهم‌ترین ارکان یک تصمیم­‌گیری که دارای جهت­ گیری درستی در مسیر اجرا باشد؛ بیان صحیح معانی و اهداف بکار بردن کلمات مدنظر است. مثلاً واژه پرتکرار عدالت که اگر در کنار اصطلاح حق و حقوق بکارگیری شود؛ نیاز دارد حتما به درستی معنا شود اگر معنای درست آن در کلام بازگو نشود؛ تحریف و تناقض به دنبال خواهد داشت. مانند همین اظهارات اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور، در راستای گزینش دانشجویان دانشجویان جدیدالورود ۱۴۰۳ و اینکه عدالت باید در حق شان رعایت شود و همه حق دارند!!  

طبیعتاً باب تذکر باز می‌­گردد و جای این است که گفته شود: یکی از ارکان مهم عدالت و رعایت حقوق این است که گزینش‌ها به دور از سهل‌­نگری و با اجرای تمام و کمال قانون، صورت پذیرد، ضمنا حضرت آقا این واژه پرتکرار (عدالت) از سوی رئیس جمهور محترم و دولت شان را در همان سال ۱۳۸۵ به درستی معنا کردند: عدالت به معنای یکسان بودن همه برخورداری‌­ها نیست.

لذا با این سبک از تحریف کردن معنای عدالت و بازی با کلمات در حقیقت مفهوم گزینش کردن زیر سوال می‌رود، چراکه اصولاً امر گزینش و اولویت بندی، خود به جهت اجرای عدالت است که انجام می‌شود.

در شرایطی که همه داوطلبان از مسیری مشترک به نام کنکور وارد مرحله گزینش شده‌اند؛ در گزینش کردن طبیعتاً می­ بایست بهترین ­ها برای ساختن بهترین جامعه انتخاب شوند، نه اینکه با سهل‌­نگری‌­ها، از خیلی اصول چشم پوشی کرد، البته جای دارد که از آن کلام نورانی شهید رجایی بزرگوار در دانشگاه تربیت معلم نیز یاد کرد که فرمودند: در مسأله تفتیش عقاید با کسی رودربایستی نداریم. ما انقلاب کردیم و معلم پیامبر این انقلاب است و باید دقیقاً بر این مسائل معتقد باشد.

که خود این کلام ارزشمند، پاسخی جدی و مستقیم بر آن اظهارت است که راجع به آسان گیری در خصوص فعالیت های مجازی معلمان صادر شد. اما معلم که به فرموده حضرت آقا پایه ریز تمدن نوین اسلامی ست؛ یعنی همان چیزی که هدف این انقلاب است؛ طبیعتاً می­‌بایست به جز دانش و آگاهی از فرمول­‌ها و معادلات، از مبانی معرفتی و اخلاقی برتر  نیز برخوردار باشد؛ و مقام معظم رهبری در این خصوص به جِدّ می‌­فرمایند:

شما انسان می‌­سازید! و این کار صرفا با سرکلاس رفتن و کتاب درس دادن حاصل نمی‌­شود اگرچه آن‌ها هم لازم است اما صرفا آن نیست! ۱۴۰۳/۲/۱۲

لذا به وضوح قابل برداشت است که مسأله هویت فردی و تربیت انسان تراز جمهوری اسلامی، بنابر فرمایشات این رهبر قرآنی مقدم بر آموزش صرفا علوم و فرمول است،

چراکه این، توصیه قرآن کریم هم هست(یُزَکّیهِم وَ یُعَلِمُهُم)

  پیش آمد دیگری که مسأله بحرانی کشور هم محسوب می­ شود؛ مهاجرت نخبگان و تحصیل کرده‌­گانی است که در همین آب و خاک قد کشیده­ اند و علم آموخته‌­اند اما مشغول به خدمت در دولت دیگری

 شده‌­اند، اگر نگاهی به علت مهاجرتِ بسیاری از این نخبگان انداخته شود، در کنار علت‌های زیادی که امر مهاجرت دارد، خیلی از آنها علی رغم توجهات و رسیدگی‌ها و در دست داشتن امکانات بازهم به جهت نداشتن انگیزه ساختن و پیشرفت در همین مرز و بوم و نداشتن احساس هویت و مسئولیت نسبت به وطن و یا حتی به هوای بهشتی به نام غرب پا به مهاجرت گذاشته اند اما خیلی های دیگر هم، همچون داریوش رضایی نژاد ها و امثال شان، با وجود خیلی از موانع باز هم ماندند و خدمت کردند..

لذا قطعا علت مهاجرت، نگاه سخت گیرانه برای اجرای عدالت در مسیر گزینش نیست بلکه نگاه سهل گیرانه ای است که باعث می­‌شود معلم را صرفا براساس سطح علم دانشگاهی اش برگزید و این معلم به جهت نداشتن شایستگی‌های اخلاقی از تربیت نخبه تراز در وجه تلاقی اخلاق و عمل برای جامعه آینده غافل بماند،.

در نتیجه باید گفت: با چنین سهل‌انگاری‌ها وخرد نشان دادن جایگاه رفیع نظام تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش و داشتن نگاه تک بعدی به مقام معلم حقیقتا نمی‌توان آن تحول بنیادین مدنظر را در این نظام آموزشی رقم زد.