مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

گزینش فرهنگیان، عدالت یا بی عدالتی

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، سیده معصومه موسوی، فعال بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند لرستان در یادداشتی پیرامون حواشی گزینش نوشتند:

در پی سخنان جناب آقای قائم­ پناه، معاون اجرایی ریاست جمهوری بیان نکاتی چند من باب مسائل گزینش دانشگاه فرهنگیان لازم و ضروری است:

تمامی داوطلبین واجد شرایط در تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توانند در کنکور فرهنگیان شرکت کنند و به رقابت بپردازند پس این موضوع که همه حق دارند در این رشته تحصیل کنند در نظر گرفته شده است.

پس از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان،با توجه نتایج اعلام شده توسط سازمان سنجش،بالاترین ترازها به تعداد سه برابر ظرفیت اصلی اعلام شده دانشگاه فرهنگیان دعوت به مصاحبه می‌شوند‌. پس اصل دانش و تراز علمی نیز در نظر گرفته شده است. برای ورود به هر شغل و حرفه‌ای یک سری ملاک ها و معیار ها وجود دارد که افراد بر اساس آن ها سنجیده شده و بهترین افراد بر اساس آن ملاک ها شغل یا جایگاه مورد نظر را بدست می‌آورد. یعنی کسی که بیشترین نزدیکی را به آن معیارها داشته باشد بهترین شخص برای تصدی آن جایگاه و شغل است. این­‌گونه دست به گزینش زدن و سنجیدن عین عدالت و برابری است..

شما اشاره فرمودید می­‌بایست افراد با نمره علمی بالاتر، احتمال قبولی بیشتری در دانشگاه فرهنگیان داشته باشند اما لازم به ذکر است که شغل معلمی نیز مانند سایر مشاغل معیارها و ملاک­های خاص خود را دارد و شایسته­ ترین فرد برای گمارده شدن در این جایگاه، فردیست که در تمام آن معیارها، تراز و نمره مطلوبی را کسب کرده باشد که در کارنامه داوطلبین با عنوان تراز کل و نهایی ملاک عمل گزینش فرهنگیان درج شده است.

این ملاک ‌ها و معیارها متناسب با هدفی که آن حرفه یا شغل خواهان رسیدن به آن است در نظر گرفته می‌شوند. رسالت بزرگ معلمی طبق اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین، کمک به دانش آموزان جهت رسیدن به مراتبی چند از حیات طیبه است. حیات طیبه به منزله رشد انسان در تمامی ساحت­‌های  شش‌­گانه تربیتی(اعتقادی اخلاقی، زیستی بدنی، علمی فناورانه، اجتماعی سیاسی، حرف ه­ای اقتصادی، زیستی هنری) می ­باشد. لذا شخصی که قرار است عهده­ دار چنین مسئولیت خطیر، مهم و سنگینی شود، لازم است خودش به مرتبه مطلوبی از حیات طیبه رسیده باشد تا بتواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد..

پس شخصی که تنها در یک یا چند بعد(و نه تمام ابعاد) دارای مقبولیت باشد و در چند بعد دارای ضعف باشد، رسیدن به هدف اصلی و غایی را با چالش مواجه می ­کند و یا آن را به طور ناقص محقق خواهد ساخت.