مرکز بسیج دانشجویی

توتک، جسمی که تازه جان گرفته بود

سازمان تعلیم و تربیت در تلاطم عزل و نصب، توتک چه بود و چه شد

به گزارش واحد خبرنگاری پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا:

ت مثل توتک

توتک یا به عبارتی سازمان ملی تعلیم و تربیت که اگر بخواهیم بررسی کوتاهی درباره تاریخچه تاسیس و شروع به فعالیتش داشته باشیم، به تاریخ 25 آذر 1399 بر می‌گردیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره‌ی کودکی، تمامی امور مهدکودک و سایر مراکز نگهداری کودکان را به آموزش و پرورش محول و همچنین تصویب کرد که نهادی وابسته به آموزش و پرورش برای عهده دار شدن یکپارچه امور مرتبط با تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود، در گام بعدی در 7 بهمن 1399، اساس نامه سازمان تعلیم و تربیت کودک به تصویب شورای عالی انقلاب رسید و بالاخره در 13 مرداد 1400 این سازمان با حضور آموزش و پرورش وقت فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
توتک در پستی و بلندی‌ها

در اوایل دی‌ماه سال1400، با حضور مجتبی همتی‌فر به عنوان رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت که دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت بود، کم کم صدای تغییرات مثبتی شنیده شد و به نوعی توتک همچون کودکی نو پا، گام‌های مفیدی را در جهت رشد و ارتقای خود برداشت، اقداماتی همچون اضافه شدن عنوانی به نام کودکستان برای همه‌ی مراکز ارائه دهنده خدمات تربیتی و مراقبتی به کودکان زیر هفت سال به جای مهدکودک، ایجاد یارستان کودکستان که نقش یک ساز و کار تنظیم‌گری را برای انجام ماموریت ساماندهی محتوایی کودکستان‌ها را ایفا می‌کرد، تعیین و همسان‌سازی شهریه برای کودکستان‌ها و توانمندسازی مهارتی و تربیتی والدین برای ارتقای کیفی والدگری و... را می‌توان نام برد. همتی در مصاحبه‌ای درباره اهداف توتک بیان کرده بود: سازمان ملی تعلیم و تربیت تلاش می‌کند با ارتقای زیست بوم کودکی و ارتقای کیفی کودکستان‌ها به عنوان مراکز تربیت کودکان، شرایطی را فراهم کند تا کودکان تجربه تربیتی بهتری برای غنی‌تر شدن رشد و ورود به دبستان داشته باشند تا در آینده نسل توانمندتر، آگاه‌تر و رشد یافته‌تری داشته باشیم. این بالندگی از منظر اقتصاد کلان، بر تولید ناخالص داخلی تأثیر مثبت می‌گذارد و ارزش افزوده قابل توجهی بر سرمایه‌گذاری ملی در این بخش دارد. امیدواریم با توجه ویژه نمایندگان مجلس و دولت به این سازمان بتوان زمینه تحقق این اهداف را در قوانین کشور از جمله قانون برنامه هفتم توسعه فراهم کرد تا در پنج سال آینده شاهد جهشی در حوزه زیست‌بوم کودکی و تربیت کودکان کشور باشیم.
توتک در شوک عزل و نص
ب

همتی‌فر تمام شعارهایی که باقی افراد در سخنرانی‌ها بیان کردند را در عمل اجرا می‌کرد، از کانون ارزیابی برای ورود به توتک که غریبه و آشنا نمی‌شناخت تا جلسات پی در پی و سفرهای کاری که نمودش همین توتکی است که اکنون کسی منکر شکوفایی‌اش نیست، سازمان تعلیم و تربیت شبیه به همان فرزند تازه متولد شده‌‌ی آموزش و پرورش بود که همتی‌فر آن را به سرپرستی بر عهده گرفت و به وسیله‌ی آنچه که آموخته بود تربیتش کرد و شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی از آن بود که روح و نشاطی که در توتک جریان داشت آن را فراتر از یک سازمان تبدیل کرده بود، اما ناگهان در 24 شهریو 1403 مجتبی همتی‌فر در ویراستی نوشت:«بعد از ۲ سال و ۸ ماه و ۱۱ روز، مسئولیت نهاد دوست‌داشتنی و راهبردی «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» از دوشم برداشته شد و نعمت این خدمت به سرانجام رسید.»و وزیر آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده را با حفظ سمت در معاونت آموزش ابتدایی به عنوان سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک معرفی و با مجتبی همتی‌فر خداحافظی کرد.