مرکز بسیج دانشجویی

یادداشت دانشجویی

دانشگاه فرهنگیان، منشا سرگذشت آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، فاطمه قاسم زاده، معاونت سیاست ورزی دانشگاه فرهنگیان زابل در یادداشتی برای بعثنا نوشت:

«توانمندسازی یک بعد دیگر هم دارد که آن عبارت است از اینکه معلم از نیروی معنوی خود، یعنی آن عشقی که در درون وجود انسان هست به طور طبیعی به تعلیم و تربیت، از آن استفاده کند و از معلومات لازم و نیازهای لازم و تجربه‌های لازم استفاده کند برای اینکه کار معلمی را قوام بدهد. اگر ما بخواهیم جامعه­ی معلمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلم را تقویت کنیم.» رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوازدهم اردیبهشت‌ ماه1403

در ماده دوم اساسنامة دانشگاه فرهنگیان و در بخش اهداف آمده است، تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی.

دانشگاه فرهنگیان با چنین هدفی تأسیس شده و هر روز در جهت اعمال بهتر و مناسب‌تر این مقصود، بازسازی و بازنگری شده است. هرآنچه که در وزارت آموزش و پرورش خواهد گذشت، از افرادی منشأ می‌گیرد که اکثرا تربیت شده‌ی این دانشگاه هستند.

حال با شروع دولت چهاردهم، این وزارتخانه در شرف تحولی اساسی است. قرار است وزیر و مدیران آن تغییر کنند اما اهداف و اهم آن تغییری نخواهند کرد.

وزیر جدید با هر سابقه و شیوه‌ی کاری باید مطابق با آرمان‌های انقلاب و توصیه‌های رهبری عمل کرده و به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش، توجه و اهتمام کافی را داشته باشد. هرگونه کوتاهی در این امر و نادید گرفتن دانشگاه فرهنگیان در آینده تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که گریبان گیر تمام جامعه می‌شود، چرا که دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت سکان داران تعلیم و تربیت، و آموزش و پرورش تعیین کننده‌ی شیوه‌ی تفکر و آرمان‌های آینده‌ی کشور است.

امروز نیاز اساسی کشور و آموزش و پرورش ارتقای شایستگی‌های معلمان و مدیران و پرورش انسان‌هایی خلاق، توانا، خودباور، کارآفرین و مولد علم و فناوری، در جهت پیشرفت و استقلال کشور است. معلمان نه فقط درس‌ها و موضوعات مشخص، که شیوة ‌تفکر و اخلاقیات را نیز به دانش‌آموزان خود آموزش می دهند؛ تربیت و پرورش معلمان باید پیش از تربیت و پرورش دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد.

دانشگاه فرهنگیان باید تحت عنوان تنها مسیر جذب معلم سازمان یافته و مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب توسعه‌ی کمی و کیفی آن باید در دستور کار قرار بگیرد.

به همین جهات و دلایل مهم است که به عنوان دغدغه‌مندان آینده‌ی کشور از وزیر جدید انتظار داریم تمامی ویژگی‌های لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارا بوده و در برنامه‌های خود به تمامی موارد لازم، بالأخص دانشگاه فرهنگیان توجه کرده باشد.

امید که در طول دولت چهاردهم شاهد پیشرفت روزافزون وزارت آموزش و پرورش، توسعة هرچه بیشتر دانشگاه فرهنگیان و در نتیجه‌ی آن تربیت نیروی انسانی مؤمن و متعهد به انقلاب و ثابت قدم در راه آبادانی کشور باشیم.