مرکز بسیج دانشجویی

مصاحبه دانشجویی

تشکیلات، بستر رسیدن به اهداف

به گزارش واحد خبرنگاری پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا با محمدامین طارمی معاونت رشد و کادرسازی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، حول محور اهمیت کار تشکیلاتی در حاشیه دوره نظام مباحث، مصاحبه ای صورت گرفت.

محمد امین طارمی، معاونت رشد و کادرسازی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا گفت:

اگر به تاریخ نگاه کنیم در هر اجتماع و اتفاق انسان‌هایی که رقم زننده‌ی آن مناسبات بودند در ابتدا شروع به شبکه‌سازی کرده‌اند در رسالت پیامبر هم همین طور بوده‌ است یعنی پیامبر ابتدا به صورت پنهانی شروع به دعوت مردم به اسلام کرده‌اند و حضرت علی‌(ع) و خدیجه(س) دعوت ایشان را لبیک گفته‌اند و کم کم دعوت ایشان عمومی و همگانی شد و توسط افرادی که ایمان آورده بودند، دعوت به اسلام به سایر مناطق و کشورها صورت گرفت. همانطور که در قرآن آمده است "نماز را برپا دار" یعنی در جامعه‌ی اسلامی هم موجبات این را فرا کنیم که در جامعه اسلامی هم نماز را برپا داریم و هم انسان‌های مختلف بتوانند نماز بخوانند، اتفاقاتی که در سیر این چنینی رخ میدهد را نامش را تشکیلات قرار می‌دهیم.

وی درباره تعریف تشکیلات گفت:

تشکیلات بدین معنا که یک گروهی از انسان‌ها با داشتن هدفی مشترک، فرایندی را طی می‌کنند که به این‌اهداف مشترک برسند، هدف مشترکی که با یک عقل جمعی به آن رسیده‌اند و در یک مسیر باید به آن برسند، در دین اسلام هم همین طور است. به تاریخ که نگاه می‌کنیم اتفاقات مهم همگی با حضور گروه‌های مختلف به وجود آمده است اگر به تاریخ انقلاب اسلامی بنگریم متوجه می‌شویم که در کودتای ۲۸ مرداد هم بعضی‌ها می‌گویند که فرصت خوبی بود که انقلاب بشود اما مسئله اینجاست که هنوز تشکیلات انقلاب اسلامی شکل نگرفته بود. بستر تشکیلات دو محور اصلی دارد که خواص و عوام این دو محور هستند. اگر گریزی به انتخابات اخیر بزنیم به قطع شدن رابطه‌ی خواص و عوام پی می‌بریم که در دور دوم این گفتمان شکل گرفت. خواص در واقع همان هسته‌ی سختی است که در تشکیلات وجود دارد. در اینجا به کنشگری شهید مطهری رجوع می‌کنیم که ایشان وقتی در جامعه مشاهد کردند که عقاید کمونیستی زیاد شده است کتاب‌های مختلفی بر نقد این عقاید و نشان دادن تفاوت این عقاید با انقلاب اسلامی نوشتند، در واقع اینجاست که نقش هسته‌ی سخت مشخص می‌شود..

طارمی در پایان به اهمیت کار تشکیلاتی اشاره کرد و گفت:

ما قبل از انقلاب اسلامی نیز حرکت های زیادی را شروع کردیم مثل حرکت نواب صفوی و الی آخر اما مسئله اینجا بود که تشکیلاتی وجود نداشت. تشکیلات‌ها شکل می‌گیرند که انسان‌های تربیت شده در یک نظمی به اهدافی که می‌خواهند برسند و حرکت کنند. اکنون وقت کار انفرادی نیست، این تشکیلات‌ها هستند که کار می‌کنند. در نهایت همه‌ی تاکید ما این است که اگر قرار است که به هدفی برسیم در یک بستری که نام آن تشکیلات است به این معنا که آدم‌های خود را تربیت می‌کند، هدف و طراحی عملیات  دارد، دور هم جمع شویم و در این قالب کنشگری کنیم.