مصاحبه
حضور ورودی های 1400 در مدارس اتفاق خوبی ست!/ دانشجومعلمان 1400 به نکات مثبت تدریس توجه کنند
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، مریم بابازاده، از سال 1398 وزارت آموزش و پرورش با کمبود جدی معلم بر سر کلاس های درس روبه رو شده است و هر ساله از تعدادی رشته های دانشگاه فرهنگیان برای ترمیم این کمبود استفاده می کند و طبق بخشنامه جدید این دانشگاه حضور ورودی های 1400 در مدارس مسجل خواهد بود.
حمید رفیعی، مسئول بسیج وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا درباره حضور دانشجومعلمان در مدارس در هنگام تحصیل گفت: نظر بنده درباره حضور دانشجومعلمان در سال آخر دانشجویی بر سر کلاسهای درس اینطور است که دانشجومعلم فرصت پیدا میکند که در کنار فرایندی یادگیری در دانشگاه فرهنگیان، وارد مدارس شود و پروسهی تدریس به دانشآموزان را هم طی کند.این مسئله به نوعی به نفع دانشجو خواهد بود چرا که با فضای کاری خود یعنی آموزش و پرورش و چالشهای تدریس آشنا میشود، البته باید شروطی در اجرای این بخشنامه رعایت شود مثلا کلاسهای درس دانشجویان در آخر هفته و کمی سبکتر برنامهریزی شود و شرایط خود دانشجومعلمان نیز درک شود که مشکلی از جهت آموزش خود آنها ایجاد نگردد.
این بخشنامه را مشکل در نظر نگیرید
رفیعی در ادامه نظر مثبت خود درباره این موضوع بیان کرد: بنده این بخشنامه را مشکل قلمداد نمیکنم، چرا که به نظرم خود دانشجویان باید کم کم با حضور در کلاسهای درس و درگیر شدن با موضوع، دانش و مهارت خود، ارتقا هویت و اعتماد به نفس کاری در این زمینه را بدست آورند.
حضور در مدرسه، فرصتی برای دانشجومعلم
مسئول بسیج وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: این کار دو مزیت خواهد داشت اولا به نوعی ظرفیت ویژهای را برای دانشجومعلم ایجاد خواهد کرد چرا که میتواند کسب تجربه داشته باشد و مسائل مربوطه را نیز در کلاسهای درس برطرف کند و دوما این جنس از اتفاق منجر به کاهش تربیت معلم به سه سال هم خواهد شد که راهگشاست، بله درست است که دلیل این کار کمبود تربیت معلم به سه سال است اما به نظر میآید که با اصلاح روند کم کم میتواند دورههای سالهی به اضافهی یک سال(کارورزی، کار آنوزی) داشته باشیم که اتفاق ویژهای است، شبیه به فرایندی که در حوزه علوم پزشکی در قالب دورههای کارورزی در بیمازستان صورت میگیرد، برای دانشجومعلمان نیز با نظارت اساتید برتر حوزه تربیت معلم میتواند اثربخش باشد.